tirsdag 11. mai 2010

Slutten av et fantastisk kapittel...

Om 24 timer sitter jeg på flyet og skal til å forlate Mexico. Jeg vet ikke om jeg noensinne kommer tilbake hit eller om jeg reiser tilbake til Mexico i det hele tatt. Det eneste jeg vet er at de siste fire månedene har vært helt fantastiske. Jeg ventet nesten et helt år på at jeg skulle komme hit, og nå er hele opplevelsen slutt. Jeg har møtt mange flotte mennesker og lært mye nytt om meg selv. Nå vet jeg at jeg er i stand til å klare meg selv. Jeg klarer å lage middag, handle inn mat(innenfor et budsjett vell å merke), gjøre lekser og lese til eksamen inne selv om været ute er perfekt og jeg klarer å komme over hjemlengselen.

I begynnelsen savnet jeg venner og familie veldig mye, men etter at jeg ble bedre og bedre kjent med menneskene her nede har de på en måte blitt familien min. Det er dem jeg snakker med om ting, dem jeg bor med og dem jeg liker å tilbringe tid med! Playa har etterhvert blitt mitt hjem og mitt tilfluktssted for sola;)

Jeg gleder meg selvfølgelig til å komme hjem, men jeg vet at etter et par dager i Norge hvor jeg får opplevd norsk mat og sett venner igjen, kommer jeg til å savne alle vennene mine herfra. Det er trist at tida har gått så fort, men vi har samtidig fått opplevd ekstremt mye. Det er rart å tenke på at jeg har tilbrakt hele februar, mars, april og deler av januar og mai på dette stedet!

Dette blir trolig nok det siste blogginnlegget mitt fra Mexico. Nå følger noen bilder fra min siste tid i Playa del Carmen, Mexico.

Nina og Nathalie:)
På vei til avslutningsfesten for hele Gateway College.

Jordbær og vin må til når en skal feire siste eksamen:) Bassenget utenfor leiligheten:)
Det siste vorsjet i leiligheten vår.
Vi tok hadde photoshoot på stranda en av de siste dagene. Mange flotte minner fra fire flotte måneder!
Sissel, Elisabeth, Kristina, Pia, Nina, Nathalie og meg:)

onsdag 28. april 2010

To uker igjen

Etter mye eksamenslesing de siste ukene har jeg endelig hatt tid til å oppdatere bloggen. Det har skjedd svært lite interessant på min side av jorda de siste ukene. Hver eneste kveld har gått til eksamenlesing og pugging. I dag var første eksamen i spansk muntlig. Puggingen viste seg å være verdt da jeg gikk derfra med karakteren A! Ellers har jeg eksamen i spansk skriftlig, exphil og exfac på mandag, onsdag og fredag i neste uke. Etter det har jeg endelig fri. Så er det ikke mange dagene igjen før jeg skal reise hjem!
Det har vært få dager med sol i det siste, men når de endelig kommer, nytes vi dem for fullt nede på stranda!
Hver søndag har vi fellesmiddag. Sist søndag lagte vi pizza, noe som var kjempegodt! Det var en utfordring siden vi ikke hadde noe skjevle til å skjevle ut deigen, men vi fant en løsning!
Været her i Playa har ikke vært mye å skryte over. Det regner ofte og dersom det ikke gjør det er det nesten alltid overskyet likevel. Vi har også opplevd torden og lyn som vi aldri har opplevd før. "BANG" sa det plutselig en kveld vi satt hjemme og så film! Vi gikk ut for å følge med på stormen men måtte inn igjen like etter siden det var altfor skummelt å være ute. man aner fred og ingen fare, så plutselig lyser hele himmelen opp og det kommer et brak av en lyd som er drit skummel!
Ellers liker vi å gå ut flere ganger i uka. Playa har en ganske ålreit partygate med mange uteplasser vi kan stikke innom.

fredag 16. april 2010

Regndans i kraftig uvær!

Her i Playa del Carmen er vi vanligvis velsignet med fint vær og varme temperaturer hver dag, men de siste fire dagene har værgudene tydeligvis passet på noen andre. Da vi våknet mandagsmorgen var det overskyet, og slik har det vært siden. Det er noen vanvittig kraftige regnskyll som plutselig stanser all aktivitet i byen for en stund. I natt regnet det så kraftig at dørene i leiligheten ristet i mot dørkarmene. Vi måtte lukke vinduene for å prøve å stenge ute den høye lyden av store regndråper mot cement. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en regnbyge som det før. Alt er så mye kraftigere her enn i Norge. Det er akkurat det samme som med lyn og torden. Når det først tordner her, varer det så lenge som i ti sekunder. Man bare venter på at det skal ta slutt, så bare fortsetter og fortsetter det!
Sola kom fram i et par timer midt på dagen i dag, men det varte ikke lenge da nye mørke skyer kom innover land. Så var det påan igjen med mer regn.
De siste dagene har vi bare sittet inne og gjort lekser fordi det er umulig å gjøre noe i dette været. I dag hadde vi fått nok så vi bestemte oss for å gå ut i uværet for å plaske litt og bli våt!
Vi drog ned på stranda, hoppet i (de STORE) bølgene og koste oss i uværet. Det var kaldt, det blåste og regnet pisket oss i ansiktet, men det var utrolig kjekt! Det var deilig å komme seg ut av leiligheten og gjøre noe vi ikke har gjort på mange år:)

mandag 12. april 2010

Uka som var

Nå er det ikke lenge til jeg skal pakke koffertene mine igjen for å dra hjem til Norge. Det virker som tida har forsvunnet foran øynene våre og nå er det plutselig så mye vi skal ha gjort. Det er merkelig hvordan man plutselig lærer å sette pris på ting når man ikke har dem lenger. De siste dagene har jeg tenkt til meg selv at jeg er så utrolig heldig som har fått tilbrakt de siste tre månedene i Mexico og blitt kjent med mange kjekke mennesker. Jeg gruer meg til å si hade til dem som har på en måte blitt familien min her nede! Men nå har vi bestemt oss for å gjøre mest mulig utav de siste fire ukene her i Mexico og gjøre så mye som mulig.

For å snakke om ting som har skjedd den siste uka, så fikk jeg besøk av Gørild, Hege og Anna som er på oppdagelsesferd rundt om i verden. At jeg fant dem stående utenfor leiligheten(bokstavelig talt) var en veldig fin overraskelse!! Dem hadde visst ringt hjem for å finne utav hvor jeg bodde slik at de kunne overraske meg. Det klarte de og! Vi besøkte Tulum og feiret Gørilds 20-årsdag med en tur på byen. Det var utrolig kjekt å få besøk av kjentfolk fra Norge!:)

Interessante mayaruiner i Tulum og en fantastisk fin utsikt over havet! Jeg tror nesten at jeg må flytte tilbake hit etter jeg har reist hjem. Jeg kommer til å savne denne plassen altfor mye!

Ellers har jeg tilbrakt mye tid på stranda den siste uka og vi merker at det skjer endringer i temperatur og solinnstråling nå på denne tida av året. Plutselig, da man trodde man ikke kunne bli solbrent lenger, kommer man hjem som en rød hummer. Sola er ufattelig sterk og jeg må passe på å smøre meg godt inn med solkrem flere ganger til dagen for å ikke bli solbrent!

Meg og min kjære Pia på stranda.

Vi feiret også at Nina ble 21 år med boller, kake, ballonger og mimelek:)

mandag 5. april 2010

Alt for en dag på stranda!

Selv om vi kom hjem halv 12 lørdagskveld, bestemte vi oss for å dra ut på byen likevel. Det hjelp jo heller ikke at vi skulle stille klokka fram en time så da var den faktisk halv 2 før vi faktisk kom oss på vorsj. Vi drog ut på byen, jeg hadde den beste strawberry daquirien jeg har hatt noensinne, vi vandret fra plass til plass før vi gikk hjem for å skifte for så å dra ut og nattbade i havet. Da var vi ikke i seng før nærmere halv 7 om morgenen. Rutinerte som vi er drog vi likevel på stranda kl 10 for å dra nyte av en fin dag. Kan aldri la en fin dag gå til spille her i Playa.

Dette bildet forteller alt om livet i Mexico! Er vi ikke på skolen, ligger vi på stranda, med musikk, solbriller, solkrem og en flaske vann.

Det har plutselig gått opp for oss alle at vi kun har fem uker igjen her før vi skal reise hjem. Da gjelder det å nyte hver dag fullt ut og gjøre så mye som mulig. De neste ukene skal nytes mer enn noen andre uker!

Semana Santa

Her i Mexico feirer de ikke påsken på samme måte som vi i Norge. Påsken blir kalt "Semana Santa" som betyr "den hellige uke". Men tross navnet, er ikke uken spesielt "hellig". Under denne uka drar mange meksikanere til de store turistbyene for å ta ferie og drikke seg dritass hver kveld. I denne uken er Playa del Carmen stapfullt med meksikanere!! Da passet det greit at vi reiste vekk på tur fra torsdagsmorgen til lørdagskveld.

Turen startet allerede onsdagskveld da en eller annen løk foreslo å gå ut på byen. Jeg ble jo overtalt og gira og var ute til de tidlige morgentimene. Det ble 1,5 timers søvn på meg(fikk sikkert mest av alle) før jeg måtte stå opp for å rekke bussen. Det var plutselig ikke så lurt å dra ut likevel når man er dødstrøtt, har vondt i hodet, føler seg kvalmen og skal tilbringe dagen på Chichen Itza i stekende sol og 30 grader. Jeg liker å fortelle meg selv at det aldri kommer til å skje igjen!

Hele Gateway-gjengen reiste på rundreise i Yucatan - en stat i Mexico som ligger ved siden av den jeg befinner meg i - Quintana Roo. På torsdag var vi innom Chichen Itza. Jeg var jo der for noen uker siden, så det var ikke så mye nytt å se eller høre. Det eneste som hadde endret seg var at en del av området var avstengt på grunn av Elton John konserten som var på lørdag. Vi kunne se hele scenen som Elton John skulle opptre på, men kunne ikke gå i nærheten av den. Mannskapet jobbet på spreng for å få orden på alt før lørdagen, og det hjalp ikke at taket på scenen raste sammen. De holdt på å fikse dette da vi var der og det så veldig kaotisk ut. Vi kunne se at alt hadde rast sammen!

Vi kjørte til Merida, den største byen i Yucatan for å tilbringe to netter her på 4-stjerners hotellet Hyatt. Hotellet var kjemefint og veldig luksuriøst!

På fredag var vi på antropologi museum hvor vi fikk se ulike ting fra majatiden. Det var lite å se i selve sentrum av Merida, så vi tilbringte dagen ved det flotte bassenget på hotellet. Bassenget var fint, vi hadde sol og blå himmel, varme, god mat. Det var rett og slett en fantastisk og veldig avslappende dag. Veldig deilig!
På lørdag sjekket vi ut av Hyatt og drog til en gård itenfor Merida hvor de dyrker plater som etter lang tid og en veldig lang prosess blir til tau. Vi ble fraktet rundt på området på en slags "togkjerre". Det var en kjerre som gikk på skinner og ble dratt av et mulldyr. Vi badet i en cenote og fikk høre om hele prosessen fra hvordan en plante blir til et tau.
Senere på dagen besøkte vi byen Izamal som er bokstavelig talt helt gul! Hele byen er malt gul av en eller annen grunn. Her var vi i to timer og det var absolutt mer enn nok. Det finnes ingenting å gjøre her fordi byen er så liten. Vi kjøpte is(som kostet 1,50kr) og klatret en pyramide som lå i byen. I Yucatan finnes det ingen fjell eller bakker så fra toppen av denne pyramiden kunne vi se kjempelangt.

Scenen til Elton John som hadde rast sammen.

Ankommet Hyatt i Merida. Gården utenfor Merida.

Klar for en tur på en gård utenfor Merida i Yucatan.
Ole Tommy svømmer over bassenget klyngende fast på en 100-lapp over vannet slik at den ikke skal bli våt. Alt for en øl!

Cenoten vi badet i og "togkjerra" vi ble dratt i.

Klosteret i Izamal - den gule byen, og cenoten.

Pia og meg i bassengat på Hyatt. Pyramiden vi klatret.

Gøy i bassenget!

Lilja og Tonje nyter sola ved bassenget. Tommy og jeg på toppen av pyramiden vi klatret.