onsdag 24. mars 2010

Cuba - et land som sitter fast i 50-tallet

Vi ankom Cuba fredags ettermiddag og ble mødt av mange mennesker på flyplassen som ventet på kjente og kjære. Det første vi oppdaget var at vi var de eneste hvite menneskene der. Vi fikk lange blikk fra alle guttene ved utgangen, noe som var ganske ubehagelig.

Vi ble hentet på flyplassen og kjørte i en time til hotellet. Det er alltid spennende å kjøre gjennom et land du aldri har vært i så bilturen virket ikke lang i det hele tatt. Det var kjekt å se alle de gamle bilene som kjører rundt på gatene.

Etter en god natts søvn tok vi en liten taxi til gamlebyen hvor vi vandret hele dagen. Havana er en meget spesiell by. Alle bygningene holder på å falle fra hverandre. Malingen faller av og man kan se sprekker i vegger hvor enn man ser. Det fikk meg til å tenke på "I am legend" filmen hvor Will Smith er den eneste personen igjenn i hele byen. Jeg følte Havana var litt a la det samme. Det virker som byen ble helt forlatt på 50-tallet pga en eller annen epidemi eller noe, så har alle flyttet tilbake 50 år senere for så å ta i bruk alt som tidligere ble brukt. Det finnes ikke så mange nye og moderne biler, kun gamle. Jeg følte jeg vandret litt i Aidensfield alle de fem dagene vi var der:P

Vi tok en sightseeing tur i hest og kjerre rundt hele byen og ble fortalt hva mange bygninger var for noe og fikk informasjon om Cuba generelt. Vi gikk ned hoved-handlegata etterpå for å se hvor cubanerne handler og jeg ble skikkelig overrasket over hvor få klesbutikker de har og hva som finnes i dem. De fleste butikkene var slik som fretex i Norge, man kunne kjøpe billige, brukte klær. Ikke så vi en eneste butikk hvor vi kunne kjøpe oss noe mat. Det fantes et par restauranter her og der, men noe matbutikk så vi ikke under hele oppholdet! Hvordan er det mulig å bo på Cuba?

I løpet av de fem dagene var vi på ei strand 30 min fra Havana, ulike plasser i byen, på fortet utenfor Havana og på safari i fjellene på Cuba. Siste dagen ble brukt til safari. Hege og jeg booket en tur med en guide og vi kjørte rundt i en jeep sammen med han hele dagen. Vi kjørte opp til fjellene på Cuba. Der besøkte vi en kaffeplantasje, drakk kaffe laget av kaffebønner fra plantasjen, badet i ei elv, kjørte gjennom jungel og spiste ekte cubansk mat på en liten restaurant midt i ingenmannsland. Vi fikk svart ris med bønner, kylling i en veldig spesiell saus, hjemmelahet chips og tørt, hjemmelaget brød. Alt smakte faktisk utrolig godt!

På onsdag reiste vi videre til Jamaica. Alt om Jamaica kommer i neste innlegg.