fredag 12. februar 2010

Et lite stykke Norge og en helt annen verden

I dette øyeblikk nyter jeg et stykke norsk melkesjokolade og det smaker himmelsk! Det er deilig med noe som smaker helt norsk for en gangs skyld! Men det er ikke det jeg vil fortelle om. I dag sprang jeg min første joggetur i Mexico. Jeg føler jeg er på ferie og kan spise alt det usunne jeg vil, men slik er det dessverre ikke. Da sola ikke stod så høyt på himmelen tenkte jeg at det var en perfekt mulighet til å jogge litt. Jeg startet med å jogge bortover 5th avenue - hovedgata i Playa. Det er helt utrolig hvordan forholdene forandrer seg når du forflytter deg lenger og lenger ut av byen. Det er da du merker hvor hardt staten og byen prøver å unngå å vise for turistene at det finnes fattige mennesker her. I byen finnes det fine asfalterte gater som er frie for all ugrass, søppel og blader. Det jobber folk i gatene dagen lang for å holde dem så rene som mulig.

Men med en gang du begever deg utfor hoveddelen av byen, blir alt dramatisk forandret. De store, fine luksushotellene forandrer seg til forfallne murhus og uferdige byggeprosjekter. Det finnes søppel overalt og mange løshunder springer rundt i gatene - som knapt kan kalles gater fordi asfalten er så dårlig. Menneskene bor enten i murhus(de som er litt rikere) eller i halvferdige bygg laget av tre, papp og plastikk. Men det som overrasket meg mest var å se hvor glade folk er selv om de gjerne ikke har de beste fasilitetene. Jeg jogget forbi flere unger som lekte i gatene og srang rundt. Det var til og med to jenter på ca. tre år som stoppet opp, smilte og sa hola til meg!

I dag har jeg sett at det finnes mer enn én side ved en by og at den andre siden som folk gjerne ikke ser så mye kan være akkurat like positiv som den andre. Vi må begynne å bli litt mer bevisst på andre enn oss selv. Når vi er på ferie kan byen se helt perfekt ut og man trenger aldri vite at det finnes mennesker her som sliter, men det gjør det. Alle må være med og bidra litt og vise vår bevissthet for dem som lever i fattigdom. Jeg har hvertfall lært litt i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar