onsdag 17. februar 2010

Under the sea

I dag ble dagen tilbrakt til dels under vann. Jeg må være klar til å dykke om to uker så jeg tenkte at det ville vært greit med et oppdateringskurs siden jeg ikke har dykket siden januar 2006.

Klokka 11 møtte jeg opp på dykkersenteret hvor jeg fikk tildelt utstyr og fikk informasjon om de to dykkene jeg skulle ha i dag. Jeg var med i en gruppe på elleve personer hvor min gruppe på fire, skulle ha oppdateringskurs. Vi fikk på oss våtdrakter og BCD-vester og gikk ned til stranda hvor båten ventet på oss. Vi ble fraktet ut til et rev like ved stranda faktisk bare 200 meter ifra. Vi slengte oss over bord og startet nedturen. Det var mange strømninger i vannet så jeg ble dyttet rundt hele tiden og det var vanskelig å holde seg i ro. Men nede på 13 meter gikk det bedre. På det første dykket så vi to skilpadder(en liten og en stor), mange forskjellige typer fisk og to typer murener(det er sånne lange, store åler).

På det andre dykket svømte vi inn i en stor sverm av fisk. Det må ha vært over 3000 fisk, det var så mange! Vi svømmte ved siden av dem en stund før vi snudde og vandret videre en annen vei. Plutselig oppdager en annen dykker en blekksprut. Den lå inntil revet og jeg klarte nesten ikke se den fordi den var så kamuflert. Instruktøren hadde tidligere funnet en ølflaske på bunn som han tok med seg som han brukte til å lirke blekkspruten ut av gjemmestedet sitt. Den var ca 40 cm lang og var brun med hvite flekker. Men den forandret farge til helt hvit da den svømte videre. Vi så på at instruktøren lekte litt med den en stund før vi svømte videre. Vi så flere veldig store fisker, blant annet en kulefisk(sånn som blåser seg opp som en ballong når den blir redd) før vi startet oppturen.

Anbefaler alle å ta dykkersertifikatet! Man får oppleve en helt annen verden under vann og den er ganske så fantastisk når man først finner roen i vannet! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar