søndag 14. februar 2010

Hidden Worlds

Hele lørdag ble tilbrakt i jungelparken Hidden Worlds. Vi ble hentet med buss klokka i om morgenen og kjørte i 45 minutter ut i jungelen.



Da vi ankom parken fikk vi tildelt våtdrakter og snorkel. Det første vi gjorde var å bli kjørt lenger ut i jungelen i en veldig kul, men litt ustabil åpen jeep. Det var litt skummelt til tider fordi veien var smal med mange humper og sjåføren kjørte ganske fort så vi ble dyttet overalt!


Meg og Hege i våtdrakter med snorkel.



Jeepen kjørte oss til en slags platform i jungelen hvor vi satte oss på hver vår sykkel. Dette var ingen normal sykkel, men en slags sykkel som henger i lufta på en "line". Du sitter på den med bena foran deg og trør, så beveger sykkelen seg sakte framover. Vi syklet fra tre til tre høyt oppe i jungelen minst 20 meter over bakken. Håpet var jo å få se litt dyr, men det gikk helst i ulike typer trær, så veldig interessant var det ikke.



Bilen vi ble fraktet i.












Bildet til vestre viser hvordan denne sykkelen henger i lufta og bildet til høyre er et jeg tok mens jeg syklet ganske høyt oppe.
Etter "sykkelturen" var vi på snorkeltur i noen cenoter. Alle de 7000 cenotene som finnes på Yucatan halvøya i Mexico(der jeg befinner meg) er bundet sammen ved hjelp av alle de underjordiske elvene. Cenotene er underjordiske grotter som består av kalkstein og som er fullt med vann. Vi svømte gjennom en liten, ganske trang tunnel før vi kom til en kjempe stor grotte.










Bildet til venstre er fra en av de fire cenotene vi var i. Det var helt spektakulært!
Vannet var kjempeklart og veldig dypt. Jeg skulle ønske jeg hadde oksygentank på meg slik at jeg kunne svømt langt ned og utforsket.
Guiden vår fortalte oss alt om hvordan cenotene har blitt dannet og annen interessant info.
Etter cenotesvømmingen så "kjørte" vi zipline. Vi klatret opp til toppen på et høyt tre og satte utfor på en zipline. Det var kjekt å henge fritt og på en måte fly fort framover i 200 meter.


Det er mye høyere enn det ser ut til.
Vi tok også zipline ut i vannet inni begynnelsen av en cenote. Platformen vi startet på....








...og her landet vi...
Så fikk vi også rapellere 30 meter ned i en cenote. Midt i nedgangen kunne vi stoppe og snu oss helt rundt slik at vi hang opp ned. Det var skikkelig skummelt siden du på en måte holdt deg selv oppe, selv om du hadde sikring.
Det var en veldig kjekk dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar